En nytårsrefleksion af p. Jesper Fich OP:
Godt nytår
2025 er et specielt år. Det er 2025 år siden vor tidsregning begyndte. Om Jesu fødsel nu præcis datomæssigt er korrekt – det er jo egentlig ikke så vigtigt – så er det 2025 år siden Maria sad med sin nyfødte i Betlehem, og sammen med frelseren fik vi sidenhen en ny tidsregning.
Så 2025 er et jubelår, et helligt år, et jubilæumsår.
I år er det også 1700 år siden koncilet i Nikæa fandt sted, dette meget afgørende kirkemøde, som bl.a. gav os trosbekendelsen, som vi vil bede sammen straks efter prædikenen.
Og i dag er det så også Marias fest. Hun er porten mellem himmel og jord.
Så rigtigt meget falder sammen på denne nytårsdag.
Men hvad skal et helligt år gøre godt for? Og hvorfor kan paven, der har travlt med at åbne døre, ikke bare lade dem forblive åbne…
Det korte svar er: at sådan fungerer livet ikke. Vi fejrer jo også selv jubilæer, fødselsdage, bryllupsdage… En bryllupsdag f.eks. er en anledning til at fejre hverdagen, både den som gik, og den som kommer, men det gør netop ikke selve bryllupsdagen overflødig. Et eller andet sted skal man have, for at kunne se tilbage og kunne se frem.
Og hvorfor skal man så opsøge særlige steder, som f.eks. Rom. Ja, spørg bare sølvbryllupsparret hvorfor de skal til Kreta på ferie – det var da dér, de var på bryllupsrejse. Mindet bliver nutid, det hele kommer bare myldrende. Og når kristne tager til Rom og går gennem døren i Peterskirken, så er det fordi, de bliver parthavere i den fælles historie, sammen med de strømme af mennesker, der har gået der før dem, og det viser noget uendeligt vigtigt, at godt nok er troen personlig, men den er ikke privat, og man kan ikke være kristen alene.
Så har paven givet dette jubelår et navn. Det står under titlen: Håbets pilgrimme, kalder han det.
Og lige nu kan det virke som et fremmedord. Hvem taler om håb? Håbet er ingen strategi, siges det, og håbet forvises til en drømmeverden.
Men håbet er virksomt i kærlighed. Det er ikke for ingenting at tro, håb, kærlighed, disse tre er uadskillelige.
I en verden, hvor brutalitet og frygt for fremtiden kan få enhver til at miste pusten, er håbet iltmasken, der falder ned fordi flyveturen er blevet ret så turbulent.
For håb er en strategi for livet. Håbet kan få os til at overleve og disponere imod frygten. Da jeg i efteråret mødte min nabo, der klippede hæk, sagde han: gad vide om det giver mening, måske er der sprunget en russisk atombombe inden det bliver forår igen. Men det håber du jo ikke, sagde jeg, og derfor klipper du hæk.
Nu vender vi os mod jomfru Maria – en håbets pilgrim –
Alt var ude af hendes hænder, men hun var holdt.
Preppe og fremtidssikre… Har du 3 liter vand i kælderen og makrel på dåse? Jeg kender en anden form for at preppe. Holde sig til jomfru Maria, der vidste at fremtiden kun findes i håbets form.
Derfor kunne hun stå ved korset og høre sin søn tale med røverne, sådan som altid havde talt med dem, ingen gad tale med. Derfor kunne hun stå der ved korset, og ligesom sin søn be for dem, der havde korsfæstet kærligheden: tilgiv dem.
Hvis vi nogensinde får fred igen, så skal verden genopbygges af tilgivelsens sten.
Men indtil da, holder vi os til hende, Jesu mor, som er håbets port – som nu åbner sig for os, mens den opstandnes stemme lyder: frygt ikke. Jeg har overvundet verden.
Billede: Sankt Mariæ Kirke