Jomfru Maria-procession i Tunesien bringer katolikker og muslimer sammen

Hvert år byder Tunesien i hjertet af Nordafrika på et unikt skue: En årlig procession til ære for Jomfru Maria, lokalt kendt som ”Khorja el Madonna” – ”Vor Frues procession” - som vidner om religiøs tolerance og sameksistens i en region, hvor kristne ofte går ubemærket hen på grund af deres lille antal og begrænsede offentlige tilstedeværelse. På trods af fremkomsten af ekstremistiske islamiske bevægelser i begyndelsen af 2010'erne fortsætter den århundredgamle tradition hvert år i august i Tunesiens gader. Som noget sjældent i Nordafrika går hundredvis af kristne uhindret gennem La Goulette nord for Tunis med en blomsterudsmykket statue af Jomfru Maria for at fejre Jomfru Marias optagelse i Himmelen d. 15. august. Muslimsk deltagelse forstærker processionens betydning. ”Khorja el Madonna” symboliserer harmoni i et land, hvor kristne udgør et lille mindretal på ca. 25.000 til 30.000 kristne troende, overvejende katolikker.

Kristne og muslimer forenes

Traditionen begyndte i slutningen af det 19. århundrede, da sicilianske migranter fra Trapani bragte en statue af Jomfru Maria til Tunesien. I dag omtaler tuneserne stolt ”Jomfruen af Trapani” som ”Jomfruen af Tunis”. Til processionen samles hundredvis af troende ved Sankt Augustins og Fidelis' Kirke i La Goulette for at bære statuen af Jomfru Maria. De går en kort procession, før de bringer statuen tilbage til dens plads. Deltagerne mødes til bøn og messer i løbet af begivenheden. Processionen udfolder sig hvert år i fred og ro, uhindret af staten eller andre religiøse grupper. Tværtimod ser ikke-kristne lokale ivrigt frem til og støtter fejringen. Mange ikke-katolske kristne diasporaer, især afrikanske migranter, deltager i processionen.

De kristnes historie i Tunesien

På trods af deres minoritetsstatus er kristne tunesere fortsat engagerede i deres hjemland. Den katolske Kirke overvåger nøje deres situation og arbejder på at beskytte dem ved at skabe stærke relationer til de lokale myndigheder. I 2007 rapporterede den tunesiske regering til FN's Komité om Afskaffelse af Alle Former for Racediskrimination, at de fleste kristne tunesere har rødder i Afrika syd for Sahara og overvejende er katolikker med et mindre antal protestanter og ortodokse. Historisk set har kristendommen været den primære religiøse minoritet i Tunesien. I dag består dette mindretal af tre forskellige grupper: Tunesiske kristne af europæisk afstamning og europæiske kristne, der bor permanent i Tunesien, kristne migranter fra Afrika syd for Sahara samt tunesiske konvertitter fra islam til kristendom.

Ligesom andre nordafrikanske lande oplever Tunesien en voksende bevægelse af konverteringer fra islam til kristendom, hvilket bekræftes af lokale civilsamfundsorganisationer. Selv om Tunesien ikke kriminaliserer religiøse konverteringer, udøver sociale tabuer et enormt pres på tunesiske konvertitter og tvinger dem til at praktisere deres tro bag lukkede døre af frygt for stigmatisering, afvisning fra familien og endda vold.

Skrevet af Catholic News Agency efter ACI MENA (Catholic Information Middle East and North Africa), oversat og redigeret af Ewa Angela Wegener. Billede: Sankt Augustin og Sankt Fidelis’ menighed i La Goulette.