I dag fejrer vi apostlen og evangelisten Matthæus

D. 21. september fejrer og mindes Den katolske Kirke apostlen og evangelisten Matthæus, som også kendes som Levi. Matthæus var skatteopkræver i Kapernaum. Han blev kaldt af Jesus til at følge ham, hvilket markerede begyndelsen på hans omvendelse og liv som disciple (Matt 9,9). Matthæus er kendt for at have skrevet det første evangelium, som præsenterer Jesus som opfyldelsen af de jødiske skrifter. Hans evangelium understreger Jesu jødiske oprindelse og hans mission til de fortabte får af Israels hus.

Matthæus' kald er en historie om transformation. Jesus så ham, en mand betragtet som en synder og forræder, og indbød ham til et nyt liv. Denne indbydelse til omvendelse og tilgivelse er central i Matthæus' budskab, som også afspejles i hans handlinger, da han inviterede Jesus til middag med andre skatteopkrævere og syndere. Jesus brugte denne lejlighed til at understrege, at han ikke var kommet for at kalde retfærdige, men syndere (jf. Matt 9-10-13). Matthæus' hurtige respons på Jesu kald, hvor han forlod sin indtægtskilde for at følge Jesus, understreger vigtigheden af at prioritere det åndelige over det materielle og opfordrer os til at reflektere over vores egne livsvalg samt til at være åbne for Guds kald, uanset vores fortid. Matthæus' liv og gerninger minder os om, at ingen er uden mulighed for forvandling, og at Guds nåde er tilgængelig for alle.

Ifølge Traditionen prædikede Matthæus evangeliet blandt jøderne i mange år, før han rejste til andre lande for at sprede budskabet om Kristus.

Tekst redigeret af Ewa Angela Wegener

Billede: David Bumgardner, Unsplash